Salvador - Cestopisy

Dovolená ve střední Americe

Odlet a první výlet na sopku San Salvador a jezero Coatepeque.

Střední Amerika

EL SALVADOR – GUATEMALA – HONDURAS

Tropický svět, kde si pěstují sopky, roste káva, čaj, kakao, mango, kešu, ananas, banány, pomeranče a spousta dalšího tropického ovoce.Země, kde mají sedmnáct druhů kolibříků, pětadvacet druhů manga a kam půjdete, tam zakopnete o mayské památky.Orchideje, nebo strelície, tady rostou jako plevel.

Své putování, střední Amerikou, ale začnu od začátku.Je úterý 4.března.Krátce po poledni nás „spolkl“ gate 7 na Ruzyňském letišti a letadlo Airbus A310 – 300 se vzneslo s téměř dvoustovkou pasažérů a zamířilo směr střední Amerika.Let byl klidný a vcelku i pohodlný.Po jedenácti hodinách jsme dosedli na plochu letiště La Romana v Dominikánské republice.Něco přes hodinu jsme se producírovali po letadle a čekali na výměnu posádky a dotankování.
V El Salvadoru na letišti Compala SAL, jsme přistáli v půl desáté večer místního času.“Zemička“, která je menší než Morava, nás přivítala, jak se na místní poměry sluší a patří.Pravá tropická „prádelna“s třicetistupňovým vedrem.Odbavení proběhlo velmi rychle a po dvouhodinové jízdě autobusem jsme dorazili do hotelu Royal Dekameron Salinita.

I přes pozdní příjezd dostal každý najíst, napít, kolik snesl a také obálku s číslem, kde byl klíč od pokoje a spousta propagačních letáčků.Pochopitelně v češtině.O zavazadla se nám postarali už na letišti a dopravili je až k pokoji.V půl druhé ráno usínám s nadějí, že až se ráno probudím, uvidím ze svého balkonu Pacifik.
Je ráno a já netrpělivě odhrnuji těžký balkónový závěs.
Nádhera.Nestačím se vynadívat na tu úžasnou zahradu, plnou palem, pestrobarevných keřů a oceán.Tichý oceán mám pár metrů přímo před sebou – úžasné!
Na odpoledním sezení se dozvídám, že třídenní zájezd do guatemalské Antiguy a honduraského Copánu je beznadějně vyprodán!Bác a první rána je tu.Špatná nálada a beznaděje ovšem netrvala dlouho a ke třem výletům o kterých vám řeknu později, jsme si zajistili i jednodenní výlety do zmíněných míst, ale s kanaďanama!

První výlet - Sopky

Je 6.března na výlet jsem si musel přivstat, protože odjezd na sopku San Salvador a jezero Coatepeque je už v osm ráno.Všichni jsou přesní.S řidičem, průvodcem a nezbytným „policajtem“, nás jede čtrnáct.Jedeme směrem k hlavnímu městu, podél pobřeží Pacifiku.Vidím odvážné surfaře, jak se „vozí“ ve vlnách oceánu, jediné co mě při tomto pohledu napadá je slůvko šílenci.Jóó, ale když se to umí, tak je to paráda.
V městečku La Liberta, mám možnost poprvé se podívat do marketu.Obchod přestože je přecpán zbožím vypadá čistě a vkusně.Úzkou uličkou jdeme na místní tržiště s ovocem a rybami.Pro zdejší lidi, jsme jako černoši u nás.Turistika je tady v plenkách a od místních se lišíme, když už ničím, tak výškou postavy stoprocentně.Jejich výškový průměr odhaduji na sto šedesát centimetrů, a to jsem ještě dost rozdavačný.Všichni jsou strašně milí, mávají nám do kamer a rádi zapuzují při focení.Někteří pospávají na zídkách, kolem cesty.Ovoce je tady nepřeberné množství a ryb ještě více.Dvěstěmetrové molo slouží, jako rybí tržnice.Koupit si tady můžete rybu červenou, žlutou, malou i velikou, nebo třeba také želví vajíčka.Na konci mola je jeřáb, který „vynáší“ z hladiny oceánu rybářské lodičky s rybáři i úlovkem.Sotva je loď na molu obklopí ho nedočkaví prodejci a dohadují se kdo jakou rybu koupí.Přestože už nyní je nejmíň třicetistupňové vedro a ve vzduch rybí pach, je to nádherná podívaná.

Cesta pokračuje přes San Salvador, kde je vidět obrovské rozdíly, jak žijí lidé v hlavním městě.Náš malinký autobus nás vyváží téměř k vrcholu kráteru El boquerón.Na samotný vrchol, ve výšce 1 800 metrů musíme po svých.Hned na počátku krátkého výstupu nám místní ženy nabízejí veliké zralé maliny.Cena pouze jeden dolar.Když nekoupíte a máte na ně chuť, nevadí, okolo chodníčku jich roste dost.Všude, kde pohlédnu je plno kvetoucích orchidejí, a též nádherné květy kaly žluté a bílé.

Jsme na vrcholu sopky, která zničila hlavní město sedmkrát.Poslední exploze zde byla v roce 1917, po které přišlo ničivé zemětřesení.“TLAMA“, jak se tady říká kráteru má průměr 1 500 metrů a hluboký je 280 metrů.Místí lidé, přišli nato, že v kráteru se dobře daří špenátu a začali ho tam pěstovat.Horší už je jak dostat úrodu nahoru.Salvadorci si poradili a špenát sbírají do síťových ošatek, které napěchované o váze až padesát kilo nosí : ženy na hlavě a muži na zádech po uzounkých pěšinkách.
Cestou na vrchol kráteru i zpět k autobusu nám dělali místní děti.Trhaly kytky, kterýma obdarovávaly ženy a byly vděčné, za každou drobnost, kterou dostaly.

Odpoledne jsme se vydali k jezeru Coatepeque, které je považováno jako jedno z desíti nejpěknějších jezer na světě.Proťali jsme slavnou panamerickou čtyřproudovou dálnicí a jeli kolem nejdelšího lávového pole, které je dlouhé 62 kilometrů.Všude kolem je vidět menší i větší kopce podobné hoře Říp u nás.Jsou to všechno pozůstatky mayů, které čekají na „peníze“, aby mohly být odkryty a prozkoumány.

Jsme na místě.Jezero, které vzniklo propadem sopečného popela dvou kuželů sopek znamená v jazyku Náhuat - Pahorek hadů a je opravdovým skvostem místní krajiny.
Příroda, tady „napustila“ vodu jako do vany a je jí zde stále stejně.Díky podzemním vodám jí neubude, ale ani také nebude více.Tam někde dolů u vody vidím honosné chaty a sídla nejbohatších obyvatel země, kteří zde jezdí trávit svoje víkendy.Jsme poměrně hodně vysoko, plavky jsou nám, ale k ničemu.Fotím, abych si tu krásu mohl stále připomínat a „odvézt“ domů.

Den končí.Sedíme na terase v baru.Popíjíme margaritu a západ slunce se blíží.Je tři minuty po šesté a „kulatá žhavá koule“ se potápí do moře.Krátké přírodní divadlo trvá pouhé čtyři minuty.Během patnáctí minut je tma.Nám to ale nevadí, večer začíná a tady je opravdu co dělat, ale o tom někdy jindy.

Pokračování : Výlet do Copánu v Hondurasu.Nejdůkladněji studované město Mayů za posledních 150 let.